Είναι
καιρός να ρίξουμε μια ματιά στο τι είναι ένας επιχειρησιακός (Tactical) φακός. Και
ο λόγος είναι ότι με τον καιρό έχουν συσσωρευτεί παρανοήσεις σε βαθμό να χαθεί
η ουσία του θέματος από την γενική πεποίθηση.
Τα Κύριο Χαρακτηριστικό ενός Tactical Φακού.
Μετά
την παρουσίαση των τριών τύπων διακοπτών, γίνεται αντιληπτή προς τα που θα
πρέπει να κατευθυνθεί αυτός που έχει ανάγκη ενός επιχειρησιακού φακού.
Αρκεί να δείτε και εσείς το παρακάτω βίντεο για να καταλάβετε την αναγκαιότητα της γρήγορου, ενστικτώδους αναβοσβήματος του φακού που προσφέρει ο Momentary Switch και γιατί ο διακόπτης προσδιορίζει τον επιχειρησιακό φακό.
Το Σχήμα της Δέσμης
Ένας Surefire 6P. Ο φακός αρχέτυπο που διαμόρφωσε την
κατηγορία των Tactical φακών.
Ορισμός του Επιχειρησιακού Φακού.
Με
τον όρο αυτό προσδιορίζουμε τους φακούς κατάλληλους για Tactical χρήση. Δηλαδή
έρευνα και ένοπλη εμπλοκή από στρατιωτικές και αστυνομικές δυνάμεις.
Υπό
το πρίσμα αυτό, επιχειρησιακός δεν είναι ένας φακός που τον κοτσάραμε σε ένα
όπλο, ούτε επειδή το λέει ο κατασκευαστής ή ο πωλητής.
Επιχειρησιακός
θεωρείται ένας φακός όταν ο σχεδιασμός αλλά κυρίως η λειτουργία του επιτρέπει
στον χρήστη να τον χρησιμοποιεί "τακτικά".
Προσέγγιση της "Τακτικής" Χρήσης ενός Φακού.
Εδώ
θα πρέπει να γίνουμε απόλυτοι και να πούμε κοφτά.
Η
σωστή τακτική χρήση ενός φακού είναι η έρευνα ή ο φωτισμός ενός στόχου σε ριπές ή διακοπτόμενα εν κινήσει.
Σε διαφορετική περίπτωση ο χρήστης αποκαλύπτει την θέση του και γίνεται στόχος του αντιπάλου. Ας μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για χρήση την νύχτα ή σκοτεινούς χώρους και ότι το φως δουλεύει και προς τις δύο κατευθύνσεις.
Σε διαφορετική περίπτωση ο χρήστης αποκαλύπτει την θέση του και γίνεται στόχος του αντιπάλου. Ας μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για χρήση την νύχτα ή σκοτεινούς χώρους και ότι το φως δουλεύει και προς τις δύο κατευθύνσεις.
Το
λέει ξεκάθαρα ο Ken Good στο 1:12:48 αυτoύ του βίντεο που
είναι βιντεοσκοπημένο ολόκληρο το θεωρητικό μέρος της εκπαίδευσης που παρείχε
σε συνεργασία με το Surefire Institute.
Ένα πολύ παραστατικό video είναι και το παρακάτω.
Προσέξτε πως η κίνηση συνδέεται πάντοτε με σβήσιμο του φακού.
Στην πράξη η αλληλουχία είναι:
- Έρευνα ή Εντοπισμός
- Φωτισμός
- Δράση
- Σβήσιμο
- Μετακίνηση
- Φωτισμός
Καθώς
είδαμε πως η σωστή χρήση του επιχειρησιακού φακού συνίσταται στην διακεκομμένη
χρήση του αναλόγως θα πρέπει να είναι και ο τρόπος ανάμματος-σβησίματος του,
και πάντα στην ίδια φωτεινότητα.
Αυτό
επιβάλει συγκεκριμένο τρόπο ανάμματος του φακού που έχει να κάνει με τον τρόπο
λειτουργίας του διακόπτη.
Από τους διάφορους τύπους διακόπτη λοιπόν ή μόνο ένας είναι κατάλληλος. Είναι ο Momentary/Pressure.
Από τους διάφορους τύπους διακόπτη λοιπόν ή μόνο ένας είναι κατάλληλος. Είναι ο Momentary/Pressure.
Momentary Switch
Χαρακτηριστικά δείγματα είναι οi διακόπτες Surefire Z41 & Z52 Momentary που τους βρίσκουμε στα μοντέλα της σειράς 6P και E1, στις παραλλαγές τους, αλλά και σε άλλα μοντέλα της Surefire όπως τα LX2, Tactician, EDCL1-T και EDCL2-T.
Χαρακτηριστικά δείγματα είναι οi διακόπτες Surefire Z41 & Z52 Momentary που τους βρίσκουμε στα μοντέλα της σειράς 6P και E1, στις παραλλαγές τους, αλλά και σε άλλα μοντέλα της Surefire όπως τα LX2, Tactician, EDCL1-T και EDCL2-T.
Η λειτουργία του φαίνεται καθαρά στο παρακάτω
βίντεο:
Το
σκεπτικό πίσω από την λειτουργία του Momentary Switch είναι η δυνατότητα να
σβήνει ο φακός αφήνοντας απλά τον διακόπτη, μια ενστικτώδης κίνηση, απαραίτητη
στις στρεσσογόνες καταστάσεις.
Ο
λόγος που δεν βλέπουμε αυτόν τον διακόπτη σε φακούς και άλλων κατασκευαστών
είναι το ότι η Surefire προστατεύει επιθετικά την πατέντα της, αν και αντίγραφα
του μπορούν να βρεθούν από κινέζους πωλητές.
Ένας φακός Haley HSP/Inforce WML με διακόπτη
στιγμιαίας λειτουργίας και δεύτερο διακόπτη "πεταλούδα" έντασης φωτός.
Forward Clicky
Ο
δεύτερος τύπος διακόπτη, ο Forward Clicky, είναι ένας αναγκαίος συμβιβασμός
ελλείψει του πρώτου.
Δουλεύει
με έναν ενδιάμεσο τρόπο σε σχέση με τους δύο που είδαμε παραπάνω.
Πιέζοντας
τον ελαφρά ο φακός ανάβει και αν απελευθερωθεί ο φακός σβήνει. Αν πιεστεί λιγο παραπάνω
κάνει ένα κλικ και ο φακός παραμένει μόνιμα αναμμένος.
Το
ζήτημα είναι πως ο τρόπος αυτό όντως είναι ένας συμβιβασμός καθώς σε στιγμές
έντασης είναι αναμενόμενο ο χρήστης να μην ελέγξει την πίεση και την διαδρομή
και τον κλειδώσει.
Δημιουργούνται
έτσι συνθήκες Telegraphing όπως
παρουσιάσαμε παραπάνω.
Τον
διακόπτες τέτοιου τύπου θα βρείτε σε όλους τους Streamlight και τους επώνυμους
ποιοτικούς φακούς.
Reverse Clicky
Ένας
ακόμα τύπος διακόπτη που συναντάμε είναι ο reverse clicky. είναι ο συνηθισμένος διακόπτης
που βρίσκουμε γύρω μας. πιέζοντας τον μένει αναμμένος και θέλει και δεύτερο
πάτημα για να σβήσει. Με σχεδόν παρόμοιο τρόπο λειτουργούν και οι ηλεκτρονικοί
διακόπτες των φακών. Προφανώς και είναι άβολος διακόπτης για τους σκοπούς ενός
Tactical φακού.
Παρακάτω έχουμε μια σύγκριση των Forward και Reverse Clicky.
Παρακάτω έχουμε μια σύγκριση των Forward και Reverse Clicky.
Αρκεί να δείτε και εσείς το παρακάτω βίντεο για να καταλάβετε την αναγκαιότητα της γρήγορου, ενστικτώδους αναβοσβήματος του φακού που προσφέρει ο Momentary Switch και γιατί ο διακόπτης προσδιορίζει τον επιχειρησιακό φακό.
Δευτερεύοντα χαρακτηριστικά ενός Tactical Φακού.
Πολλαπλές Λειτουργίες/Φωτεινότητες
Μπορεί
μέχρι τώρα να αναφερθήκαμε με λεπτομέρεια στην χρήση και τον τρόπο ανάμματος
ενός επιχειρησιακού φακού, αλλά αφήσαμε κάτι επίσης σοβαρό.
Τις
πολλαπλές λειτουργίες/φωτεινότητες ενός σύγχρονου φακού.
Καθώς
η τεχνολογία LED επιβάλει την ύπαρξη κάποιου κυκλώματος τροφοδοσίας του LED,
δεν είναι τίποτα δύσκολο να προστεέθουν "σκάλες" φωτεινότητας -ή
αλλίως modes-, αλλά και άλλες λειτουργίες όπως Strobe στον φακό.
Δυστυχώς
η μεγάλη μερίδα της αγοράς έχει προσανατολιστεί προς την χρήση του
αναβοσβήματος του διακόπτη για να πάρουν σήμα τα ηλεκτρονικά και να αλλάξουν
λειτουργία στον φακό. Κάτι που είναι ασυμβίβαστο όπως είπαμε με την tactical
χρήση ενός φακού.
Εναλλακτικές
υπάρχουν, και όλες έχουν να κάνουν με την διαχωρισμό του διακόπτη από την
ενεργοποίηση των modes του φακού. Αυτό
γίνεται είτε με την ύπαρξη δεύτερου διακόπτη (πχ Fenix
Tk15)., περιστροφικού δακτυλίου (JETBeam RRT) ή και με απλό γύρισμα
της κεφαλής (πχ Fenix
Tk11).
Ο θρυλικός Blackhawk/Nightops
Gladious με το περιστροφικό δακτυλίδι επιλογής των λειτουργιών.
Το Σχήμα της Δέσμης
Αναλόγως
του κατόπτρου και του είδους του LED οι δέσμες των φακών διαφέρουν.
Άλλες είναι πολύ στενές και άλλες διαχέουν το φως σε έναν μεγάλο φωτεινό κύκλο μπροστά από τον χρήστη.
Άλλες είναι πολύ στενές και άλλες διαχέουν το φως σε έναν μεγάλο φωτεινό κύκλο μπροστά από τον χρήστη.
Δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα δέσμης από έναν "tactical" φακό. Η δέσμη ενός Surefire ΕΒ1 στα δεξιά, και στα αριστερά
η τροποποιημένη δέσμη με ένα πρόσθετο φίλτρο διάχυσης. Πηγή http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=202652
Σε
σχέση με το χαρακτηριστικά της δέσμης, διαφέρουν και οι απαιτήσεις των χρηστών
και οι εφαρμογές του φακού.
Μια πολύ στενή δέσμη είναι χρήσιμη για την έρευνα σε μέσες και μεγάλες αποστάσεις. Το ίδιο χρήσιμη είναι και σε έρευνα κοντινών αποστάσεων όταν πρέπει να ελέγξουμε δύσκολα σημεία ή ο διάχυτος φωτισμός (μέσα στην πόλη) ανταγωνίζεται τον φακό μας.
Μια πολύ στενή δέσμη είναι χρήσιμη για την έρευνα σε μέσες και μεγάλες αποστάσεις. Το ίδιο χρήσιμη είναι και σε έρευνα κοντινών αποστάσεων όταν πρέπει να ελέγξουμε δύσκολα σημεία ή ο διάχυτος φωτισμός (μέσα στην πόλη) ανταγωνίζεται τον φακό μας.
Πολύ
χαρακτηριστικά κάποτε ένας αστυνομικός εκπαιδευμένος στην χρήση στου
επιχειρησιακού φακού μας είπε ότι για αυτόν ο φακός θα πρέπει να μπορεί να φωτίζει
αρκετά ώστε να διακρίνει τι υπάρχει κάτω από ένα αυτοκίνητο.
με
το ίδιο σκεπτικό ένας αστυνομικός θα πρέπει με τον φακό του να φωτίσει αρκετά
ένα πρόσωπο ώστε να το αναγνωρίσει.
Για να επιτευχτεί αυτό μπορούμε είτε να χρησιμοποιήσουμε μεγάλη ένταση φωτός (πολλά lumens) είτε λιγότερα σε μια στενή δέσμη.
Για να επιτευχτεί αυτό μπορούμε είτε να χρησιμοποιήσουμε μεγάλη ένταση φωτός (πολλά lumens) είτε λιγότερα σε μια στενή δέσμη.
Ένα σχεδιάγραμμα 3 τυπικών φακών της Streamlight. Στα
αριστερά μια συμβατική δέσμη, στο μέσον μια στενή δέσμη φακού έρευνας, και δεξιά
μια πιο φαρδιά δέσμη με ένταοη κορώνα (spill).
Από
την άλλη, υπάρχει η προτίμηση κάποιων για ένα φακό με έντονα διάχυτη δέσμη όπως ο Surefire Tactician. Αυτή επιτρέπει
τον φωτισμό ενός κλειστού χώρου στο σύνολο του.
Αν τώρα αυτή είναι αρκετά φαρδιά με μεγάλη ένταση τότε εμφανίζεται το φαινόμενο του Τοίχου Φωτός (Wall of Light). Μια κουρτίνα φωτός που κρύβει τον χρήστη.
Αν τώρα αυτή είναι αρκετά φαρδιά με μεγάλη ένταση τότε εμφανίζεται το φαινόμενο του Τοίχου Φωτός (Wall of Light). Μια κουρτίνα φωτός που κρύβει τον χρήστη.
Είναι
χαρακτηριστική η παρακάτω φωτογραφία, που ενώ έχουμε έφοδο από τρεις αστυνομικούς
(δύο δέσμες φακών και μια laser) μετά βίας
διακρίνεται στην φώτο το πόδι του ενός, ενώ ο πρώτος ξεχωρίζει κυρίως γιατί
σιλουετάρετε από τον οπίσθιο φωτισμό που αφήνει η ανοιχτή πόρτα.
Είπαμε...το φως δουλεύει και προς τις δύο κατευθύνσεις και
είναι η τεχνική του χρήστη του που κάνει την διαφορά.
Το
θέμα της δέσμης και της φωτεινότητας ενός φακού δεν τελειώνει όμως με τα παραπάνω.
Ένα μεγάλο θέμα είναι οι αντανακλάσεις του φωτός και η επιστροφή του στα μάτια
του χρηστή. Αυτό καταστρέφει όχι μόνο την νυχτερινή όραση αλλά και τον τυφλώνει
προσωρινά, ακριβώς ότι προσπαθεί να κάνει ο αστυνομικός προς τον αντίπαλο του.
Μπορείτε
να το δοκιμάσετε και μόνοι σας ρίχνοντας το φως ενός μετρίως ισχυρού φακού σε ένα
ανοιχτόχρωμο τοίχο, ή ακόμα χειρότερα σε ένα καθρέπτη.
Η Επιθυμητή Ένταση του Φωτός
Το
θέμα αυτό είναι μεγάλο και σύνθετο, και δεν πρόκειται να επεκταθούμε.
Οι
τεχνικές χρήσεις του φακού αναπτύχθηκαν τον καιρό που τα lumens ήτανε λίγα,
κοντά στα 100. Προφανώς και γινότανε δουλειά και με αυτά. Με τον καιρό όμως
φτάσαμε στα 1000+ lumens και τα χαρακτηριστικά των LED άλλαξαν και μας
δίνουν πιο φαρδιές δέσμες (έντονο κέντρο της δέσμης/hotspot με μεγαλύτερη
διάμετρο). Κατά κάποιον τρόπο λοιπόν τρόπο η διαφορά περιορίζεται όταν
φωτίζουμε ανοιχτούς χώρους.
Από
την άλλη τα πολλά lumen βοηθάνε -όπως είπαμε- σε έναν κλειστό χώρο να τον φωτίσουμε ολόκληρο,
αλλά με αντίτιμο τις επικίνδυνες αντανακλάσεις και και την αποκάλυψη του
χρήστη.
Για
τους λόγους αυτούς μια γενική πεποίθηση είναι ότι η φωτεινότητα σε αυτήν την περίπτωση δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 500
lumens.
Teaser για τους Παρατηρητικούς Αναγνώστες.
Στην
παρακάτω φωτογραφία κρύβεται η ουσία του δόγματος των τακτικών χρήσης
των Tactical φακών, κάτι που επιδερμικά μόνο αγγίξαμε. περιμένουμε τις απαντήσει σας στα σχόλια.
Σημειώσεις
1.
Ο Ken Good ανήκει στον πυρήνα
των Seals που διαμόρφωσαν τη μέθοδο και τις τεχνικές του Tactical φακού. Στην
συνέχεια συνεργάστηκε με την Surefire, και αργότερα ίδρυσε την Strategos International και
την Progressive Combat Solutions. Την
περίοδο της Strategos κυκλοφόρησε
και το βιβλίο του The Strategies Of Low Light Engagements δείγμα του οποίου μπορείτε να κατεβάσετε
από εδώ.
Ακόμα
καλύτερα, μπορείτε να κατεβάσετε ένα εκτενές απόσπασμα από την cached
ιστοσελίδα της Strategos στο
archive.org.
2.
Γιατί τόσο πολύ Surefire?
Δεν
έχουμε κάποια ιδιαίτερη αδυναμία ή προτίμηση, αλλά ομολογουμένως είναι ο κατασκευαστής
που προσδιορίζει τον χώρο και αναλόγως αποτελεί πλούσια πηγή υλικού. Επίσης στοχεύσαμε
να παραθέσουμε αξιόπιστες και κοινώς αποδεκτές πηγές των τεχνικών χρήσης -ώστε να μην μπερδέψουμε
τους αναγνώστες- μια που στον σχετικό χώρο του Youtube έχουν παρεισφρήσει και άσχετοι
με το αντικείμενο.
Επιπλέον
Video:
Αποσπάσματα
από την διάλεξη του Ken Good: Σχετικά
με το Φαινόμενο του Telegraphing - Τεχνική Έρευνας και Τεχνική Φωτισμού
του Στόχου - Σχετικά
με την διακοπτόμενη χρήση του φακού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου